Facility Manager kümmern sich um die Gebäudeinstandhaltung und das Management von Gebäuden und Immobilien. Sie spielen dabei eine ausgesprochen wichtige Rolle, um für alle Personen im Gebäude eine funktionierende und angenehme Infrastruktur zu ermöglichen.
Was genau ihre Aufgaben sind, welche Verdienstmöglichkeiten es dabei gibt und welche Fähigkeiten Sie dazu benötigen, erfahren Sie hier.
Sie suchen einen Job als Facility Manager? (m/w/d)
Eine neue Herausforderung als Facility Manager wartet bereits auf Sie. Verlassen Sie sich auf unsere professionelle Unterstützung bei der Jobsuche und starten Sie ohne Bedenken in Ihre neue Stelle. Wir haben die richtigen Unternehmen für Ihr Know-How.
Auf der Suche nach qualifizierten Facility Managern unterstützen wir Sie mit den richtigen Fachkräften. Wir haben die Profis mit Erfahrung, Kommunikationsstärke und den richtigen technischen Kenntnissen, die Sie für Ihr Unternehmen suchen.
Sie suchen ein spannendes Facility Management Projekt?
Sie haben bereits verschiedene Facility Management Projekte gemangt und sind als Freelancer stets auf der Suche nach interessanten Objekten und Immobilien, bei denen Ihre Unterstützung gefragt ist? Wir helfen Ihnen bei der Projektakquise.
Was ist ein Facility Manager? Definition und Überblick
Gebäude und deren Ausstattung müssen beaufsichtigt und in optimalem Zustand gehalten werden – genau dafür sind Facility Manager in ihrem Job zuständig. Ihre Arbeitgeber sind Firmen, die sich auf Gebäudeverwaltung spezialisiert haben, oder Dienstleistungsunternehmer und Immobilienverwalter. Facility Manager sorgen dafür, dass die technische Gebäudeausstattung funktioniert und die Gebäudebewirtschaftung effizient verläuft.
Bedeutung Facility Management: Eine nicht zu unterschätzende Expertise
Facility Management bedeutet übersetzt so viel wie Liegenschaftsverwaltung oder Gebäudeverwaltung.
Als Facility Management (FM) bezeichnet man daher alle Vorgänge und Services, die die Sicherheit und Funktionalität von Gebäuden und Einrichtungen gewährleistet. Wir Menschen verbringen rund 87% unserer Zeit in Gebäuden, daher ist die Bedeutung von Facility Management sehr wichtig für unseren Alltag.
In vielen Fällen bringt der Facility Manager einen technischen, betriebswirtschaftlichen oder bauwirtschaftlichen Hintergrund mit. Kenntnisse aus diesen Bereichen sind wichtig im Facility Management, um Herausforderungen wie Energieeffizienz, Wartungsarbeiten, Projektsteuerung und Personaleinsatz zu bewältigen.
Oft herrscht der Irrglaube, dass der Facility Manager mit dem Beruf des Hausmeisters gleichzusetzen ist. Die Rolle des Facility Managers ist in der Regel aber viel umfassender und bezeichnet häufig eine Leitungsposition, für die eine bestimmte Ausbildung oder ein Studium erforderlich ist. Der Hausmeister ist vielmehr ein Bestandteil des Facility Managements, während FM selbst einen Überbegriff darstellt, der viele verschiedene Themen beinhaltet. Zusätzlich betreuen Sie als Facility Managerin häufig mehrere Objekte oder Bauprojekte gleichzeitig.
Facility Management ist nicht zu unterschätzen, da es ein breites Aufgabenfeld umfasst und daher Kenntnisse aus den unterschiedlichsten Bereichen gefragt sind. Deshalb bietet ein Studium in Facility Management eine hervorragende Basis für den Beruf und ist in vielen Unternehmen auch Voraussetzung für eine Stelle im FM.
Facility Manager Gehalt: Ein umfassender Überblick
Im Schnitt liegt das Facility Manager Gehalt in Deutschland bei etwa 47.000 € brutto im Jahr. Die besten Gehälter werden in der Regel in größeren Städten, wie München, Stuttgart oder Köln bezahlt. Dabei ist – wie bei allen Berufen – darauf zu achten, dass noch weitere Faktoren, wie die eigene Erfahrung, der akademische Grad und die Größe des Arbeitgebers eine bedeutsame Rolle bei der Höhe Ihres Gehalts spielen.
Einstiegsgehalt als Facility Manager: Junior Facility Manager Gehalt
Als Facility Manager dürfen Sie ein Einstiegsjahresgehalt von etwa 25.000 € brutto erwarten. Absolventen eines Bachelorstudiums erreichen ein Gehalt ab 30.000 €. Mit zunehmender Erfahrung steigt auch der Lohn, ebenso, wenn Sie eine Führungsposition übernehmen.
Facility Management Aufgaben: Was macht ein Facility Manager?
Die Aufgaben von Facility Managern sind vielseitig und reichen von der Koordination der Hausmeister und des Putzpersonals über die Materialverwaltung bis hin zu EDV-Tätigkeiten. Sie planen die optimale Bewirtschaftung einzelner oder mehrerer Gebäude sowie ihrer Infrastruktur und überwachen den Betrieb von Anlagen wie dem Heizsystem oder der Energieversorgung. Den größten Teil Ihrer Zeit verbringen Sie also damit, Personal zu koordinieren und sich mit verschiedenen Personen abzustimmen, Rechnungen abzuwickeln und den Blick über das große Ganze zu bewahren. Schließlich sind Sie als Facility Managerin die Schnittstelle zwischen den Auftraggebenden oder Eigentümern und den Personen, die sich um die verschiedenen Instandhaltungsmaßnahmen kümmern. Dabei ist stets das Ziel, große Gebäude, Einrichtungen, Anlagen oder Fabriken perfekt in Stand zu halten und die effiziente Bewirtschaftung zu ermöglichen.
Als Facility Managerin sorgen Sie für Ordnung in und um das Gebäude, Sie organisieren und steuern den Winter-Dienst, kalkulieren die Kosten für Ihren Auftraggeber, übernehmen die Kommunikation mit den Mietern, kümmern sich um Heizung und Klimaanlagen und achten darauf, dass Probleme so schnell wie möglich beseitigt werden. Dabei müssen Sie zudem schnell, höflich und effizient vorgehen.
Kaufmännische Planung und Optimierung der Bewirtschaftung von Gebäuden
Planung und Überwachung von Sanierungsvorhaben
Wartung von Anlagen, Beauftragung von Reparaturarbeiten
Bau- und Planungsphase eines Gebäudes betreuen
Planung und Steuerung von Investitionsprojekten
Einkauf von Materialien
Büroservices (bspw. Catering organisieren)
Planung des Personaleinsatzes
Kommunikation mit Mietern
Bewirtschaftungsdaten erfassen und dokumentieren
In manchen Fällen unterteilt man das breite Feld Facility Management in die drei Bereiche: infrastrukturelles, technisches und kaufmännisches Management. Das bedeutet, Ihre Aufgaben können sich je nach Fokus unterscheiden oder auch nur auf eines dieser Felder beziehen.
Wie wird man Facility Manager? - Ausbildung, Studium & Weiterbildung
Um Facility Manager zu werden, wird in der Regel eine Berufsausbildung oder ein Studium vorausgesetzt. Dennoch gibt es verschiedene Wege, um eine Karriere im Facility Management zu starten. Obwohl leitende Facility Managerinnen meist einen akademischen Hintergrund mitbringen, können sich Fachkräfte zum Fachwirt Facility Management weiterbilden lassen und in diesem Bereich tätig sein. Quereinsteiger bringen oft langjährige technische Berufserfahrung mit oder haben ebenfalls einen akademischen Werdegang.
Facility Management Studium: Der akademische Weg
Für eine Karriere im Facility Management ist ein Facility Management Studium zu empfehlen, denn dieses Berufsfeld ist komplexer als viele am Anfang denken. Der Studiengang Facility Management vereint sowohl betriebswirtschaftliche, soziale als auch technische Aspekte der Gebäudeverwaltung und ist daher keineswegs zu unterschätzen.
Einige Universitäten und vor allem Fachhochschulen bieten Studiengänge in dieser Fachrichtung an. Ein Bachelor in Facility Management dauert in der Regel sechs Semester und kann auch in Form eines dualen Studiums abgeschlossen werden.
Im Studium werden wichtige Themen, wie Bauinformatik, Finanzierung, Gebäudetechnik und vieles mehr behandelt.
Mögliche Studiengänge im Facility Management in Deutschland sind:
In vielen Fällen verlangt die jeweilige Hochschule auch Praktika oder ein Praxissemester, um notwendige Erfahrungen für das spätere Berufsleben zu sammeln.
Es gibt allerdings auch andere Studienrichtungen, die Sie auf eine Karriere im Facility Management vorbereiten. Dazu zählen beispielsweise Architektur, Betriebswirtschaft, Immobilienwirtschaft und andere.
Facility Manager Ausbildung: Eine praktische Alternative
Eine Facility Manager Ausbildung ermöglicht es Ihnen auch ohne einen akademischen Hintergrund als Gebäude- und Objektmanager zu arbeiten. Dafür eignet sich der Fachwirt für Facility Management nach den Qualitätsstandards der GEFMA, dem Deutschen Verband Für Facility Management. Dabei erlernen Sie an mehreren Tagen alle wichtigen Kenntnisse und Fähigkeiten, die Sie für eine Karriere als Facility Managerin brauchen.
Im Bereich Facility Management und Gebäudebewirtschaftung gibt es viele verschiedene Weiter- und Fortbildungen. Für Sie als Facility Manager sind Weiterbildungen sehr wichtig, um über die neuesten Entwicklungen im Bilde zu sein, wie bspw. Smart Home und Security. Derartige Kurse und Facility Management Weiterbildungen sind an verschiedenen Standorten, in Präsenz oder online möglich.
Mögliche Themen für Weiterbildungen im Bereich Facility Management sind:
Smart Home
Gebäudesicherheit und Objektschutz
Energieeffizienz und Nachhaltigkeit
Gebäudemanagement für Hausmeister
Facility Management Basics
Facility Manager Quereinstieg
Auch Facility Management Quereinsteigern sei geraten, eine Facility Management Ausbildung abzuschließen. Arbeitgeber achten bei ihrer Personalauswahl auf einen starken akademischen Hintergrund oder mehrere Jahre Berufserfahrung in einem ähnlichen Feld. Daher ist ein absoluter Quereinstieg als Facility Manager unwahrscheinlich.
Hays News
Melden Sie sich jetzt zu unserem Newsletter an und bleiben Sie immer informiert.
Fähigkeiten eines Facility Manager: Hard und Soft Skills
Voraussetzung für die Tätigkeit als Facility Manager ist eine geeignete Berufsausbildung. Dazu zählen die Fachwirtausbildung sowie das Bachelor- oder Masterstudium Gebäudemanagement. Letzteres ebnet den Weg zur Management-Ebene eines Immobilienverwalters. Dort kommen auch Führungsaufgaben auf Sie zu. Ein Blick für handwerkliche Arbeit erleichtert Ihnen den Umgang mit Dienstleistern, die in Ihrem Auftrag tätig werden. Kaufmännische Kenntnisse sind für die Planung von Sanierungsmaßnahmen oder den Anlagenbau eine wichtige Grundlage, die jeder Facility Manager im Job benötigt. Außerdem sollten Sie mit den für die Branche üblichen EDV-Programmen vertraut sein.
Weiterbildungszertifikate einer Akademie oder Berufsschule
Führungsqualitäten
Englische Sprachkenntnisse
Durchsetzungskraft
Ausgesprochene Zuverlässigkeit
Die FM-Verbände der Länder Deutschland, Österreich und Schweiz nennen folgende Punkte als wichtige Bestandteile des Mindsets von Facility Managern:
Kritisches und analytisches Denken
Kreativität
Problemlösung
Resilienz
Einsatzorte: Wo kommen Facility Manager zum Einsatz?
Facility Manager können in jeder Art von Gebäude zum Einsatz kommen. Egal ob, Mehrparteienhaus, Firmensitz, Schwimmbad, Fabrik oder Krankenhaus: Facility Managerinnen sorgen für die optimale Instandhaltung und Bewirtschaftung dieser Einrichtungen.
Sie sind zu einem großen Teil dafür verantwortlich, dass die Menschen, die sich an den jeweiligen Orten aufhalten, dort auch wohl und sicher fühlen.
Als Facility Managerin können Sie einerseits direkt bei den Firmen, deren Gebäude Sie betreuen, angestellt sein oder für einen Facility Management Dienstleister tätig sein. Die Einsatzorte und die Branchen in denen Facility Manager gebraucht werden sind ausgesprochen vielfältig.
Facility Manager Karriere: Chancen auf dem Arbeitsmarkt
Sowohl Fachwirte als auch Absolventen eines Gebäudemanagement-Studiums haben gute Chancen, zügig auf dem Arbeitsmarkt unterzukommen. Die Immobilienbranche boomt und bietet daher viele Stellen für Facility Manager an. Wenn Sie sich auf den Bereich Nachhaltigkeit spezialisieren, haben Sie im Facility Management besonders gute Berufsaussichten. Denn die Planung energetischer Sanierungen oder Optimierung von Gebäuden ist im Zuge der Energiewende ein bedeutendes Thema für viele Unternehmen.
Außerdem spielt das Thema Digitalisierung eine immer größere Rolle im Facility Management: Smart Homes, Gebäudevernetzung, Datenmanagement und vieles mehr zählt zu den täglichen Herausforderungen in diesem Gebiet. Daher sind Fähigkeiten und Kenntnisse zu digitalen Tools und Digitalisierung besonders von Vorteil.
Top Stellenangebote für Facility Manager: Jobs in ganz Deutschland
Reference number: 811317/1
Sr. Android Automotive Engineer for a premium automotive company
(m/f/d)
Employment with Hays Professional Solutions GmbH
Berlin
Develop and maintain logging infrastructure for Android Automotive OS
Transition existing logging infrastructure from Yocto to Android Automotive OS (AAOS)
Integrate and ensure compatibility with QNX-based systems
Collaborate with cross-functional teams to define, design, and implement new features
Troubleshoot and resolve issues related to embedded systems and logging
Optimize system performance and reliability
Analyze and evaluate technological trends in Data Science, Data Engineering, and cloud-native technologies
Support the development and enhancement of a data gateway for sales
Advise on the implementation and use of Databricks and Azure cloud services
Support agile, cross-functional project teams in implementing data-driven innovations
Online since: Tue May 06 14:52:56 CEST 2025
Reference number: 820178/1
Senior Software Developer QML/C++
(m/f/d)
Employment with Hays Professional Solutions GmbH
Berlin
Develop cloud-connected in-vehicle applications
Working in an agile team
Responsible for designing, documenting, implementing, integrating, and testing customer-facing features within the infotainment system
Development involve QML, Golang, C++, and Android development, leveraging modern tools
Build high-performance in-vehicle applications
Collaboration with internal and external stakeholders
Online since: Tue May 06 10:00:57 CEST 2025
Reference number: 820009/1
Recruiting Specialist
(m/f/d)
Employment with Hays Professional Solutions GmbH
Bonn
Serve as the primary point of contact for candidates, guiding them through the entire hiring process and beyond
Manage a high volume of applications for various technical roles (e.g., Data Engineers, MLOps Engineers, Architects), including processing and tracking, monitoring candidate assessment results, and updating the candidate management database
Responsible for the end-to-end candidate interview process, scheduling and coordinating interview days, working closely together with the interviewers and the Management Team
Set up and manage headhunters who will support the candidate search for more senior technical roles
Proactively build applicant pipelines to meet current and future business needs and maintain relationships with past candidates for future opportunities
Analyze recruiting stats and provide reporting to the Management Team
Online since: Tue May 06 09:30:58 CEST 2025
Reference number: 821407/1
PMO OT Security
(m/f/d)
Freelance/Contracting project
Hamburg, Essen
Support the OT Security program and Senior Program Manager in a PMO-type capacity to help ensure continuity for the overall program delivery in 2025
Coordinate with the program manager to split efforts and focus areas, i.e. to work autonomously and drive agreed topics and tasks to completion
PMO support functions may include: setting up and leading meetings, project/program reporting topics per IT/OT standards, risk/RAID monitoring, monitoring program scope and quality, and supporting dailies, weeklies, SteerCos and other governance touchpoints
Produce meeting preparation materials such as slide decks, reports, and other practical assets in concert with the program manager
Stakeholder engagement and support, in concert with the program manager; interfacing with stakeholders at all levels of an organisation, from functional teams through director or board-level
Proactive reporting of issues, blockers, or other impediments to the program lead
Online since: Wed May 14 11:57:06 CEST 2025
Reference number: 821457/1
Ingenieur für Projektplanung
(m/f/d)
Employment with Hays Professional Solutions GmbH
Frankfurt area
Lead strategical reports and events (Internal/External)
Manage bi-weekly company-wide reporting process
Support management on ad-hoc requests, which involve a wide range of topics
Coordinate company-wide investment management (planning and follow-up)
Consolidate cross company operation like information related to future manpower plan
Align with R&D Center in South Korea and brand related regional headquarters
Handle cross-functional team activities and exchange on complex topics
Identify cross department synergies to propose and implement processes improvements (Technical and R&D administration)
Adapt strategy according to ongoing market changes and global businesses
Online since: Wed May 14 09:36:29 CEST 2025
Reference number: 817055/1
Microfabrication Technician
(m/f/d)
Employment with Hays Professional Solutions GmbH
Bavaria
Assist with laboratory experiments by preparing materials, recording usage amount
Organize material and consuming parts supplies, and ensuring that stocks are well-maintained
Co-work with mechanical engineer for maintaining lab equipment, including cleaning, and performing regular maintenance
Operating laboratory equipment, helping senior engineer for process developing
Participate in group meeting, contribute to discussions, and provide support to team members as needed
Manage data records and assist in the documentation of laboratory experiments
Online since: Tue May 13 11:14:36 CEST 2025
Reference number: 810890/1
IT Unified Communications Engineer
(m/f/d)
Employment with Hays Professional Solutions GmbH
Bavaria
Lead system-level configuration, administration and maintenance of Microsoft Teams Meetings and MTRs, Microsoft Teams Calling, Cisco Collaboration Suite, Microsoft Teams Chat,Webex Cloud, Cisco and Poly Endpoints
Integration, testing, deployment, monitoring, maintenance, and upgrades of Unified Communications technologies in a multi-regional geo-redundant architecture
Assist with AV design, planning and deployment of AV standards for conference rooms in new building and office expansions
Support system-level configuration, administration and maintenance of Microsoft Teams Meetings and Rooms, Microsoft Teams Calling, CVI, Cisco Webex Cloud, Cisco and Poly Endpoints
Prepare and maintain documentation and SOP detailing the configuration of deployed solutions
Provide advanced support, troubleshoot, and resolve L3 tickets and critical incidents related to telecom, voice, video, and network issues
As a domain specialist, the role involves being an escalation point for our Global IT Helpdesk
Lead OCM activities such as host brown bag sessions for user trainings, conduct regular knowledge transfer sessions for L1/L2 support teams and prepare training material
Provide support to VIPs and effectively collaborate with Executives and Executive admins
Online since: Tue May 13 10:27:50 CEST 2025
Reference number: 820888/1
Service Business Officer
(m/f/d)
Employment with Hays Professional Solutions GmbH
Berlin
Create and oversee models to forecast the need for maintenance and service programs, aiding sales and operational plans
Aid in financial forecasting and planning, emphasizing yearly and mid-term financial projections
Develop business proposals to improve fleet management and lifecycle cost control
Set up and refine SAP networks to track and manage service-related finances
Support the coordination of cross-functional activities within the business aviation team, focusing on business or customer engagement assessments.
Manage Salesforce Experience Cloud, Mulesoft and Shield backlog, including defining and prioritizing requirements
Collaborate with internal teams to ensure that Salesforce Experience Cloud and Shield meet the organization's business needs
Communicate and prioritize product requirements to the development team, ensuring that they are aligned with business objectives
Develop and maintain a deep understanding of Salesforce Experience Cloud and Shield features and functionality, and identify opportunities for improvement
Work with stakeholders to define and document user stories, acceptance criteria, and use cases
Collaborate with the development team to ensure that user stories are implemented effectively
Participate in Agile ceremonies, including sprint planning, backlog grooming, and sprint reviews
Online since: Fri May 09 11:58:49 CEST 2025
Reference number: 820904/1
Senior Manager Energy Trading
(m/f/d)
Freelance/Contracting project
remote, Essen, United Kingdom, Netherlands
Coordinating and executing end-to-end testing processes to ensure system readiness and stakeholder engagement
Managing cutover and migration activities to facilitate a smooth transition from project phase to operational phase including organizing the training activities
Organizing and overseeing go-live events to ensure successful project deployment
Providing hypercare support post-go-live to address any issues and ensure system stability
Collaborating with cross-functional teams to ensure alignment and effective communication
Documenting processes, procedures, and lessons learned to improve future project implementations
Define and maintain API contracts to ensure clear, consistent and stable integrations with other systems
Define and oversee platform, development, delivery and deployment best practices in close alignment with the CI/CD team
Online since: Fri May 09 11:52:20 CEST 2025
Reference number: 815196/1
Thermal Simulation Expert
(m/f/d)
Freelance/Contracting project
Bavaria
Thermal Simulation for the characterization and development of power modules on package, board and system level using FEM and CFD
Generation of simulation and compact models for end customers in Ansys Icepak and Simcenter Flotherm
Calculation and optimization of system-level cooling solutions for customer products
Online since: Fri May 09 11:38:39 CEST 2025
Reference number: 820818/1
IT-Application Development Manager
(m/f/d)
Freelance/Contracting project
Remote
Development in der Digitalen Transformation Applikation Owner Apps (D2D App)
Definement and documentation of technical and functional standards for the application
Define and maintain API contracts to ensure clear, consistent, and stable integrations with other systems
Definement of platform, development, delivery, and deployment best practices in close alignment with the CI/CD team
Establishment of data models that align with business needs and system requirements
Ensures technical data quality management by defining data validation rules, consistency checks, and integrity controls
Collaboration with DevOps, security, and infrastructure teams to ensure the stability and security of the applicationHas deep technical knowledge of the application and its interfaces
Online since: Fri May 09 11:37:53 CEST 2025
Reference number: 789588/1
Embedded Software/Firmware Entwickler C++
(m/f/d)
Employment with Hays Professional Solutions GmbH
Wuerzburg
Implementation of marketing requirements and product specifications into software designs of simple and medium complexity, considering linked functions and possible dependencies on existing software modules, programming systems, or products
Consideration of internal specifications and rules at the operational level
Creating and synchronizing specifications for software functions, modules, and components for both internal implementation and outsourcing to external partners
Assuming technical project management for simple projects or parts of projects
Organizing and moderating project and team meetings at the national level
Implementing simple or medium-complexity software functions
Defining test processes and test descriptions, including success criteria for development tests and their verification
Specifying, planning, executing, and documenting tests at the module, component, and system levels
Specialized improvement, optimization, and automation of functional tests and test processes
Creating test software
Online since: Fri May 09 10:40:57 CEST 2025
Reference number: 820764/1
IT Project Manager for SuccessFactors Employee Central Implementation
(m/f/d)
Freelance/Contracting project
Remote / Nürnberg
Lead the end-to-end implementation of SuccessFactors Employee Central by taking responsibility for planning, execution, and completion within scope, schedule, and budget
Ensure alignment with business objectives and timelines, adherence to SuccessFactors Standards and local TLS (tax, legal, statutory) requirements
Develop detailed project plans, including scope, goals, deliverables, required resources, budget, and timing
Drive project milestones, coordinate resources, and oversee project deliverables
Collaborate with the program management of HR.SALT, the HR project manager and the stakeholders from HR and IT
Manage project teams consisting of internal/external resources and provide leadership and direction to ensure successful project delivery
Monitor project progress, identify and mitigate risks, and implement changes as necessary to achieve project goals.
Facilitate regular meetings with stakeholders to provide project updates and gather feedback
Online since: Thu May 08 15:18:26 CEST 2025
Reference number: 820785/1
HR-Specialist
(m/f/d)
Permanent employment with our customer
Düsseldorf
Personnel planning and support of hiring processes
Advising and supporting employees and managers on HR-related issues
Preparation of employment contracts
Maintaining and managing personnel files and internal systems
Implementation of individual personnel measures
Supervision of appraisal processes
Satisfaction analysis
Revision and creation of internal rules
Communicating with the HR departments within our European corporate structure
Participation in the digitalisation of internal work processes
Online since: Thu May 08 15:09:30 CEST 2025
Reference number: 820400/1
Berater SAP S/4 HANA TM
(m/f/d)
Freelance/Contracting project
Kassel / Wolfsburg / Remote
Alingment and conceptual design of transport management processes in S/4 Transportation
Conduct process workshops to design transport management processes in S/4 Transportation Management
Develop (write) technical concept to implement S/4 Transportation Management
Integrate S/4 Transportation Management processes in an automotive environment which is technically based on S/4 SD, MM, EWM, TM
Online since: Wed May 07 11:15:50 CEST 2025
Reference number: 815490/1
Manufacturing Test Engineer
(m/f/d)
Employment with Hays Professional Solutions GmbH
Grünheide (Mark)
Building and wiring electrical cabinets and harnesses following design schematics
Fabrication of mechanical and automation systems for the test equipment
Attending design review with electrical and mechanical engineers to provide design recommendations for best practices on machine fabrication
Creating best practices documentation for high quality machine builds and safe work standards
Validate, integrate, deploy, and troubleshoot test systems on the production line.
Workshop management to ensure availability of tools, inventory, and an effective workspace
Online since: Tue May 06 15:11:59 CEST 2025
Reference number: 820331/1
Manufacturing Engineer Stamping Dies
(m/f/d)
Employment with Hays Professional Solutions GmbH
Grünheide (Mark)
Report to Manager Manufacturing Engineering, Stamping
Does not manage people
Acts based on directions by the manager and undertakes actions for process improvement in new product introduction
Responsible for executing the job with focus on cost, quality and timing
Builds and maintains an attitude of team player to fellow positions to attached and interacting organizations
Act in accordance with environmental, health and safety regulations
Act in accordance with compliance and security regulations
Determine feasibility for Engineering Changes Orders (ECOs) and determine time and cost to implement.
Work with CAD Tech Lead, ECO/Machining Lead, and Toolmakers to develop modification plans for stamping dies to implement quality improvements, new build die design, ECOs and other modifications and/or repairs.
Online since: Tue May 06 15:00:10 CEST 2025
Reference number: 811317/1
Sr. Android Automotive Engineer for a premium automotive company
(m/f/d)
Employment with Hays Professional Solutions GmbH
Berlin
Develop and maintain logging infrastructure for Android Automotive OS
Transition existing logging infrastructure from Yocto to Android Automotive OS (AAOS)
Integrate and ensure compatibility with QNX-based systems
Collaborate with cross-functional teams to define, design, and implement new features
Troubleshoot and resolve issues related to embedded systems and logging
Optimize system performance and reliability
Analyze and evaluate technological trends in Data Science, Data Engineering, and cloud-native technologies
Support the development and enhancement of a data gateway for sales
Advise on the implementation and use of Databricks and Azure cloud services
Support agile, cross-functional project teams in implementing data-driven innovations
Online since: Tue May 06 14:52:56 CEST 2025
Reference number: 820178/1
Senior Software Developer QML/C++
(m/f/d)
Employment with Hays Professional Solutions GmbH
Berlin
Develop cloud-connected in-vehicle applications
Working in an agile team
Responsible for designing, documenting, implementing, integrating, and testing customer-facing features within the infotainment system
Development involve QML, Golang, C++, and Android development, leveraging modern tools
Build high-performance in-vehicle applications
Collaboration with internal and external stakeholders
Online since: Tue May 06 10:00:57 CEST 2025
Reference number: 820009/1
Recruiting Specialist
(m/f/d)
Employment with Hays Professional Solutions GmbH
Bonn
Serve as the primary point of contact for candidates, guiding them through the entire hiring process and beyond
Manage a high volume of applications for various technical roles (e.g., Data Engineers, MLOps Engineers, Architects), including processing and tracking, monitoring candidate assessment results, and updating the candidate management database
Responsible for the end-to-end candidate interview process, scheduling and coordinating interview days, working closely together with the interviewers and the Management Team
Set up and manage headhunters who will support the candidate search for more senior technical roles
Proactively build applicant pipelines to meet current and future business needs and maintain relationships with past candidates for future opportunities
Analyze recruiting stats and provide reporting to the Management Team
Online since: Tue May 06 09:30:58 CEST 2025
Reference number: 821407/1
PMO OT Security
(m/f/d)
Freelance/Contracting project
Hamburg, Essen
Support the OT Security program and Senior Program Manager in a PMO-type capacity to help ensure continuity for the overall program delivery in 2025
Coordinate with the program manager to split efforts and focus areas, i.e. to work autonomously and drive agreed topics and tasks to completion
PMO support functions may include: setting up and leading meetings, project/program reporting topics per IT/OT standards, risk/RAID monitoring, monitoring program scope and quality, and supporting dailies, weeklies, SteerCos and other governance touchpoints
Produce meeting preparation materials such as slide decks, reports, and other practical assets in concert with the program manager
Stakeholder engagement and support, in concert with the program manager; interfacing with stakeholders at all levels of an organisation, from functional teams through director or board-level
Proactive reporting of issues, blockers, or other impediments to the program lead
Online since: Wed May 14 11:57:06 CEST 2025
Reference number: 821457/1
Ingenieur für Projektplanung
(m/f/d)
Employment with Hays Professional Solutions GmbH
Frankfurt area
Lead strategical reports and events (Internal/External)
Manage bi-weekly company-wide reporting process
Support management on ad-hoc requests, which involve a wide range of topics
Coordinate company-wide investment management (planning and follow-up)
Consolidate cross company operation like information related to future manpower plan
Align with R&D Center in South Korea and brand related regional headquarters
Handle cross-functional team activities and exchange on complex topics
Identify cross department synergies to propose and implement processes improvements (Technical and R&D administration)
Adapt strategy according to ongoing market changes and global businesses
Online since: Wed May 14 09:36:29 CEST 2025
Reference number: 817055/1
Microfabrication Technician
(m/f/d)
Employment with Hays Professional Solutions GmbH
Bavaria
Assist with laboratory experiments by preparing materials, recording usage amount
Organize material and consuming parts supplies, and ensuring that stocks are well-maintained
Co-work with mechanical engineer for maintaining lab equipment, including cleaning, and performing regular maintenance
Operating laboratory equipment, helping senior engineer for process developing
Participate in group meeting, contribute to discussions, and provide support to team members as needed
Manage data records and assist in the documentation of laboratory experiments
Online since: Tue May 13 11:14:36 CEST 2025
Reference number: 810890/1
IT Unified Communications Engineer
(m/f/d)
Employment with Hays Professional Solutions GmbH
Bavaria
Lead system-level configuration, administration and maintenance of Microsoft Teams Meetings and MTRs, Microsoft Teams Calling, Cisco Collaboration Suite, Microsoft Teams Chat,Webex Cloud, Cisco and Poly Endpoints
Integration, testing, deployment, monitoring, maintenance, and upgrades of Unified Communications technologies in a multi-regional geo-redundant architecture
Assist with AV design, planning and deployment of AV standards for conference rooms in new building and office expansions
Support system-level configuration, administration and maintenance of Microsoft Teams Meetings and Rooms, Microsoft Teams Calling, CVI, Cisco Webex Cloud, Cisco and Poly Endpoints
Prepare and maintain documentation and SOP detailing the configuration of deployed solutions
Provide advanced support, troubleshoot, and resolve L3 tickets and critical incidents related to telecom, voice, video, and network issues
As a domain specialist, the role involves being an escalation point for our Global IT Helpdesk
Lead OCM activities such as host brown bag sessions for user trainings, conduct regular knowledge transfer sessions for L1/L2 support teams and prepare training material
Provide support to VIPs and effectively collaborate with Executives and Executive admins
Online since: Tue May 13 10:27:50 CEST 2025
Reference number: 820888/1
Service Business Officer
(m/f/d)
Employment with Hays Professional Solutions GmbH
Berlin
Create and oversee models to forecast the need for maintenance and service programs, aiding sales and operational plans
Aid in financial forecasting and planning, emphasizing yearly and mid-term financial projections
Develop business proposals to improve fleet management and lifecycle cost control
Set up and refine SAP networks to track and manage service-related finances
Support the coordination of cross-functional activities within the business aviation team, focusing on business or customer engagement assessments.
Manage Salesforce Experience Cloud, Mulesoft and Shield backlog, including defining and prioritizing requirements
Collaborate with internal teams to ensure that Salesforce Experience Cloud and Shield meet the organization's business needs
Communicate and prioritize product requirements to the development team, ensuring that they are aligned with business objectives
Develop and maintain a deep understanding of Salesforce Experience Cloud and Shield features and functionality, and identify opportunities for improvement
Work with stakeholders to define and document user stories, acceptance criteria, and use cases
Collaborate with the development team to ensure that user stories are implemented effectively
Participate in Agile ceremonies, including sprint planning, backlog grooming, and sprint reviews
Online since: Fri May 09 11:58:49 CEST 2025
Reference number: 820904/1
Senior Manager Energy Trading
(m/f/d)
Freelance/Contracting project
remote, Essen, United Kingdom, Netherlands
Coordinating and executing end-to-end testing processes to ensure system readiness and stakeholder engagement
Managing cutover and migration activities to facilitate a smooth transition from project phase to operational phase including organizing the training activities
Organizing and overseeing go-live events to ensure successful project deployment
Providing hypercare support post-go-live to address any issues and ensure system stability
Collaborating with cross-functional teams to ensure alignment and effective communication
Documenting processes, procedures, and lessons learned to improve future project implementations
Define and maintain API contracts to ensure clear, consistent and stable integrations with other systems
Define and oversee platform, development, delivery and deployment best practices in close alignment with the CI/CD team
Online since: Fri May 09 11:52:20 CEST 2025
Reference number: 815196/1
Thermal Simulation Expert
(m/f/d)
Freelance/Contracting project
Bavaria
Thermal Simulation for the characterization and development of power modules on package, board and system level using FEM and CFD
Generation of simulation and compact models for end customers in Ansys Icepak and Simcenter Flotherm
Calculation and optimization of system-level cooling solutions for customer products
Online since: Fri May 09 11:38:39 CEST 2025
Reference number: 820818/1
IT-Application Development Manager
(m/f/d)
Freelance/Contracting project
Remote
Development in der Digitalen Transformation Applikation Owner Apps (D2D App)
Definement and documentation of technical and functional standards for the application
Define and maintain API contracts to ensure clear, consistent, and stable integrations with other systems
Definement of platform, development, delivery, and deployment best practices in close alignment with the CI/CD team
Establishment of data models that align with business needs and system requirements
Ensures technical data quality management by defining data validation rules, consistency checks, and integrity controls
Collaboration with DevOps, security, and infrastructure teams to ensure the stability and security of the applicationHas deep technical knowledge of the application and its interfaces
Online since: Fri May 09 11:37:53 CEST 2025
Reference number: 789588/1
Embedded Software/Firmware Entwickler C++
(m/f/d)
Employment with Hays Professional Solutions GmbH
Wuerzburg
Implementation of marketing requirements and product specifications into software designs of simple and medium complexity, considering linked functions and possible dependencies on existing software modules, programming systems, or products
Consideration of internal specifications and rules at the operational level
Creating and synchronizing specifications for software functions, modules, and components for both internal implementation and outsourcing to external partners
Assuming technical project management for simple projects or parts of projects
Organizing and moderating project and team meetings at the national level
Implementing simple or medium-complexity software functions
Defining test processes and test descriptions, including success criteria for development tests and their verification
Specifying, planning, executing, and documenting tests at the module, component, and system levels
Specialized improvement, optimization, and automation of functional tests and test processes
Creating test software
Online since: Fri May 09 10:40:57 CEST 2025
Reference number: 820764/1
IT Project Manager for SuccessFactors Employee Central Implementation
(m/f/d)
Freelance/Contracting project
Remote / Nürnberg
Lead the end-to-end implementation of SuccessFactors Employee Central by taking responsibility for planning, execution, and completion within scope, schedule, and budget
Ensure alignment with business objectives and timelines, adherence to SuccessFactors Standards and local TLS (tax, legal, statutory) requirements
Develop detailed project plans, including scope, goals, deliverables, required resources, budget, and timing
Drive project milestones, coordinate resources, and oversee project deliverables
Collaborate with the program management of HR.SALT, the HR project manager and the stakeholders from HR and IT
Manage project teams consisting of internal/external resources and provide leadership and direction to ensure successful project delivery
Monitor project progress, identify and mitigate risks, and implement changes as necessary to achieve project goals.
Facilitate regular meetings with stakeholders to provide project updates and gather feedback
Online since: Thu May 08 15:18:26 CEST 2025
Reference number: 820785/1
HR-Specialist
(m/f/d)
Permanent employment with our customer
Düsseldorf
Personnel planning and support of hiring processes
Advising and supporting employees and managers on HR-related issues
Preparation of employment contracts
Maintaining and managing personnel files and internal systems
Implementation of individual personnel measures
Supervision of appraisal processes
Satisfaction analysis
Revision and creation of internal rules
Communicating with the HR departments within our European corporate structure
Participation in the digitalisation of internal work processes
Online since: Thu May 08 15:09:30 CEST 2025
Reference number: 820400/1
Berater SAP S/4 HANA TM
(m/f/d)
Freelance/Contracting project
Kassel / Wolfsburg / Remote
Alingment and conceptual design of transport management processes in S/4 Transportation
Conduct process workshops to design transport management processes in S/4 Transportation Management
Develop (write) technical concept to implement S/4 Transportation Management
Integrate S/4 Transportation Management processes in an automotive environment which is technically based on S/4 SD, MM, EWM, TM
Online since: Wed May 07 11:15:50 CEST 2025
Reference number: 815490/1
Manufacturing Test Engineer
(m/f/d)
Employment with Hays Professional Solutions GmbH
Grünheide (Mark)
Building and wiring electrical cabinets and harnesses following design schematics
Fabrication of mechanical and automation systems for the test equipment
Attending design review with electrical and mechanical engineers to provide design recommendations for best practices on machine fabrication
Creating best practices documentation for high quality machine builds and safe work standards
Validate, integrate, deploy, and troubleshoot test systems on the production line.
Workshop management to ensure availability of tools, inventory, and an effective workspace
Online since: Tue May 06 15:11:59 CEST 2025
Reference number: 820331/1
Manufacturing Engineer Stamping Dies
(m/f/d)
Employment with Hays Professional Solutions GmbH
Grünheide (Mark)
Report to Manager Manufacturing Engineering, Stamping
Does not manage people
Acts based on directions by the manager and undertakes actions for process improvement in new product introduction
Responsible for executing the job with focus on cost, quality and timing
Builds and maintains an attitude of team player to fellow positions to attached and interacting organizations
Act in accordance with environmental, health and safety regulations
Act in accordance with compliance and security regulations
Determine feasibility for Engineering Changes Orders (ECOs) and determine time and cost to implement.
Work with CAD Tech Lead, ECO/Machining Lead, and Toolmakers to develop modification plans for stamping dies to implement quality improvements, new build die design, ECOs and other modifications and/or repairs.
Online since: Tue May 06 15:00:10 CEST 2025
Reference number: 811317/1
Sr. Android Automotive Engineer for a premium automotive company
(m/f/d)
Employment with Hays Professional Solutions GmbH
Berlin
Develop and maintain logging infrastructure for Android Automotive OS
Transition existing logging infrastructure from Yocto to Android Automotive OS (AAOS)
Integrate and ensure compatibility with QNX-based systems
Collaborate with cross-functional teams to define, design, and implement new features
Troubleshoot and resolve issues related to embedded systems and logging
Optimize system performance and reliability
Analyze and evaluate technological trends in Data Science, Data Engineering, and cloud-native technologies
Support the development and enhancement of a data gateway for sales
Advise on the implementation and use of Databricks and Azure cloud services
Support agile, cross-functional project teams in implementing data-driven innovations
Online since: Tue May 06 14:52:56 CEST 2025
Reference number: 820178/1
Senior Software Developer QML/C++
(m/f/d)
Employment with Hays Professional Solutions GmbH
Berlin
Develop cloud-connected in-vehicle applications
Working in an agile team
Responsible for designing, documenting, implementing, integrating, and testing customer-facing features within the infotainment system
Development involve QML, Golang, C++, and Android development, leveraging modern tools
Build high-performance in-vehicle applications
Collaboration with internal and external stakeholders
Online since: Tue May 06 10:00:57 CEST 2025
Reference number: 820009/1
Recruiting Specialist
(m/f/d)
Employment with Hays Professional Solutions GmbH
Bonn
Serve as the primary point of contact for candidates, guiding them through the entire hiring process and beyond
Manage a high volume of applications for various technical roles (e.g., Data Engineers, MLOps Engineers, Architects), including processing and tracking, monitoring candidate assessment results, and updating the candidate management database
Responsible for the end-to-end candidate interview process, scheduling and coordinating interview days, working closely together with the interviewers and the Management Team
Set up and manage headhunters who will support the candidate search for more senior technical roles
Proactively build applicant pipelines to meet current and future business needs and maintain relationships with past candidates for future opportunities
Analyze recruiting stats and provide reporting to the Management Team
Als Facility Manager verdienen Sie in Deutschland im Schnitt 47.000 € brutto im Jahr, wobei eine höhere Bezahlung je nach Standort und Unternehmensgröße sehr gut möglich ist. Nach einem Bachelorabschluss können Sie mit einem Einstiegsgehalt von etwa 30.000 € rechnen.
Als Facility Manager verdienen Sie in Deutschland im Schnitt 47.000 € brutto im Jahr, wobei eine höhere Bezahlung je nach Standort und Unternehmensgröße sehr gut möglich ist. Nach einem Bachelorabschluss können Sie mit einem Einstiegsgehalt von etwa 30.000 € rechnen.
Ein Facility Manager kümmert sich um die Instandhaltung und die effiziente Bewirtschaftung von großen Gebäuden und Einrichtungen. Dabei koordiniert er den Personaleinsatz, führt Kalkulationen durch und steuert sämtliche Arbeiten, die im Objekt passieren.
Ein Facility Manager kümmert sich um die Instandhaltung und die effiziente Bewirtschaftung von großen Gebäuden und Einrichtungen. Dabei koordiniert er den Personaleinsatz, führt Kalkulationen durch und steuert sämtliche Arbeiten, die im Objekt passieren.
Während sich Hausmeister meist um die Wartungen in Gebäude kümmern, betreuen Facility Manager ganze Objekte und sorgen für die optimale Bewirtschaftung. Die Aufgaben der Hausmeister zählen üblicherweise zu einem Teil des Facility Managements, somit handelt es sich dabei aber nicht um denselben Beruf.
Während sich Hausmeister meist um die Wartungen in Gebäude kümmern, betreuen Facility Manager ganze Objekte und sorgen für die optimale Bewirtschaftung. Die Aufgaben der Hausmeister zählen üblicherweise zu einem Teil des Facility Managements, somit handelt es sich dabei aber nicht um denselben Beruf.
Es gibt verschiedene Wege, um Facility Manager zu werden. Heutzutage ist es üblich dafür ein Bachelor-Studium in Facility Management zu absolvieren. Aber auch mit einer technischen oder betriebswirtschaftlichen Ausbildung können Sie diesen Beruf ausüben.
Es gibt verschiedene Wege, um Facility Manager zu werden. Heutzutage ist es üblich dafür ein Bachelor-Studium in Facility Management zu absolvieren. Aber auch mit einer technischen oder betriebswirtschaftlichen Ausbildung können Sie diesen Beruf ausüben.