Der Beruf des Auditors spielt eng mit der Qualitätssicherung zusammen. Der Begriff kommt aus dem Lateinischen und bedeutet „hören“. Denn das Ziel von Auditoren ist es, genau hinzuhören und hinzusehen, um Verbesserungspotenziale oder aber mögliche Fehler in Prozessen oder Systemen innerhalb eines Unternehmens ausfindig zu machen.
Key Facts Auditor
Aufgaben
Überprüfen unternehmensinterner Prozesse und Systeme auf Verbesserungen und Einhaltung aller Standards
Ausbildung
Auditor-Ausbildung (intern oder extern)
BWL-Studium
Skills
Analysefähigkeiten
Kommunikationsstärke
Wissen über Unternehmens-Prozesse
Gehalt
Ø 53.700 € brutto
Jahresgehalt
Aufgaben
Überprüfen unternehmensinterner Prozesse und Systeme auf Verbesserungen und Einhaltung aller Standards
Sie haben bereits Erfahrung als Auditor und suchen eine neue Herausforderung, bei der Sie Ihr Fachwissen zum Einsatz bringen können? Wir kennen die Unternehmen, die zu Ihnen passen und übernehmen noch dazu die organisatorischen Aufgaben rund um die Bewerbung. Sehen Sie sich jetzt in unserer Jobbörse nach Auditoren-Jobs um.
Sie wollen Ihre internen Prozesse und Systeme auf Herz und Nieren prüfen und effizient Verbesserungspotenziale ausfindig machen? Dann könnten interne Auditoren genau richtig für Ihr Unternehmen sein. Wir kennen die Fachkräfte, die Sie brauchen, also laden Sie jetzt kostenfrei Ihre freie Vakanz hoch.
Ein Auditor analysiert unternehmensinterne Prozesse und deckt Optimierungspotenziale auf. Er befragt Mitarbeitende, wertet relevante Daten aus und prüft Unterlagen. Immer im Blick haben Auditorinnen dabei die betrieblichen Vorgaben und normentechnischen Standards, die erfüllt werden sollen. Kurzum: Sie sind für die Optimierung von Strukturen und Arbeitsabläufen in einem Unternehmen verantwortlich und überprüfen, ob Prozesse und Systeme regelkonform laufen.
Auditorinnen können sowohl intern als auch extern tätig sein. Interne Auditoren prüfen Prozesse und Qualität innerhalb ihrer Organisation, während externe Auditoren von Beratungsunternehmen ausgesandt werden, um spezifische Merkmale in anderen Unternehmen unter die Lupe zu nehmen.
Was bedeutet Audit?
Audit bedeutet Prüfung und beschreibt das „Produkt“ eines Auditors. Audits haben die Untersuchung und Evaluierung von Prozessen oder Systemen in Organisationen zum Ziel.
Durch systematisches Vorgehen und umfassende Untersuchungen, sowie Dokumentation können Unternehmen Verbesserungspotenziale ausfindig machen. All diese Schritte sind Teil eines Audits, das von einem geschulten Auditor durchgeführt und dann dem Unternehmen zur Verfügung gestellt wird. Audits können in vielen unterschiedlichen Geschäftsbereichen durchgeführt werden.
Auditor Gehalt: Ein umfassender Überblick
Das Gehalt von Auditoren kann sich je nach Spezialisierung stark unterscheiden. Im Schnitt verdienen Auditoren etwa 53.700 € brutto im Jahr.
Die Gehälter für Auditoren sind in Hessen, Rheinland-Pfalz und Nordrhein-Westfalen am höchsten. Am besten verdienen Auditoren außerdem in den Bereichen Versicherung und Chemie.
Einstiegsgehalt als Auditor: Junior Auditor Gehalt
Berufsanfänger verdienen durchschnittlich etwa 45.000 € brutto. Nach rund zwei Jahren kann dieses Gehalt bereits auf rund 50.000 € jährlich steigen.
Senior Auditor Gehalt
Erfahrene Auditoren mit etwa 8 Jahren Erfahrung können 60.500 € jährlich verdienen. Mit mehrjähriger Berufserfahrung, Führungsverantwortung und einer Tätigkeit im internationalen Umfeld steigt das Gehalt eines Senior Auditors noch weiter an.
Was macht ein Auditor? Aufgaben und Berufsalltag
Auditoren analysieren alle Abläufe in Unternehmen auf Richtigkeit, Sicherheit, Zweckmäßigkeit und Wirtschaftlichkeit. Sie prüfen Dokumente, werten Daten aus und führen Interviews mit den Mitarbeitenden der jeweiligen Abteilungen. Anschließend entwickeln sie auf der Grundlage ihrer Erkenntnisse Verbesserungsvorschläge.
Die Prozesse und Systeme, die von Auditoren überprüft werden, sind vielfältig. Dazu gehören beispielsweise die Finanzbuchhaltung, um sicherzustellen, dass alle Transaktionen korrekt und regelkonform verbucht sind. Sie analysieren auch Produktionsprozesse, um Effizienzsteigerungen und Qualitätsverbesserungen zu identifizieren. Darüber hinaus prüfen sie IT-Systeme auf Sicherheitslücken und die Einhaltung von Datenschutzbestimmungen.
Nach Abschluss der Analyse führen sie Abschlussgespräche mit den Verantwortlichen der jeweiligen Abteilungen. Außerdem erstellen sie Auditberichte in deutscher und englischer Sprache.
Zu den alltäglichen Aufgaben von Auditoren gehören:
Auswertung der internen Daten
Analyse des Ist-Zustandes
Identifikation von Verbesserungspotentialen
Kommunikation über alle Führungsebenen und Fachbereiche hinweg
Erstellung von Auditberichten
Wie wird man Auditor? Ausbildung, Studium & Weiterbildung
Wer Auditor werden möchte, hat unterschiedliche Möglichkeiten, je nach Ausgangslage und Zielsetzung. Für die interne Arbeit als Auditorin gibt es keine offiziellen Vorgaben. Wenn gewisse Managementsysteme auditiert werden sollen, brauchen auch die Auditoren eine Ausbildung nach ISO 19011.
In vielen Fällen haben Auditoren als Basis ein abgeschlossenes BWL-Studium, in dem ihnen die grundlegendsten Skills beigebracht wurden.
Auditor Ausbildung
Interne Auditoren-Ausbildung
Wer intern als Auditor tätig werden möchte, besucht in der Regel eine Inhouse-Schulung. Wichtig ist, dass die Personen ein genaues Verständnis für die zu auditierenden Prozesse und Systeme haben.
Zudem gibt es auch offizielle Weiterbildungen für interne, also sogenannte 1st party Audits. Auch diese können auf dem Standard DIN EN ISO 19011 stattfinden.
Externe Auditor-Ausbildung
Um als externe Auditorin zu arbeiten, wird eine zertifizierte Ausbildung benötigt. Dafür muss eine gewisse Stundenanzahl sowie eine bestandene Prüfung vorgelegt werden. Die Ausbildungen können sowohl in Voll- als auch in Teilzeit absolviert werden. Außerdem besteht die Wahl zwischen online- oder Präsenzkursen.
Fähigkeiten eines Auditors: Welche Hard und Soft Skills sollte ein Auditor mitbringen?
Ein Auditor benötigt betriebswirtschaftliche Kenntnisse und insbesondere Wissen in den Bereichen Controlling und Rechnungswesen. Für den Berufsalltag ist zudem eine analytische und prozessorientierte Denkweise unverzichtbar.
Mit sehr guten Deutsch- und Englischkenntnissen gelingt der Auditorin die zielgerichtete Kommunikation mit den Fachbereichen des Unternehmens. Grundlegende Soft Skills für Auditoren sind Teamfähigkeit und eine strukturierte Arbeitsweise.
Die wichtigsten Skills von Auditorinnen sind:
Analytisches Denken
Integrität
Reisebereitschaft
Durchsetzungsvermögen
Kommunikationsstärke
Sozialkompetenz
Auditor Karriere: So stehen die Chancen für Auditoren auf dem Arbeitsmarkt
Ein Auditor kann unabhängig von einer konkreten Branche in unterschiedlichen Unternehmen arbeiten, die ihre laufenden Prozesse optimieren wollen. Wichtig für den erfolgreichen Einstieg ist Berufserfahrung in dem Fachbereich oder Unternehmen, die zur Auswahl stehen. Zusätzlich werden die Chancen durch Zertifizierungen wie den CIA (Certified Internal Auditor)-Titel und ein abgeschlossenes wirtschaftswissenschaftliches Studium verbessert.
Top Stellenangebote für Auditor: Jobs in ganz Deutschland
Reference number: 823532/1
Head of FP&A / Senior Manager FP&A
(m/f/d)
Permanent employment with our customer
Berlin
Own Monthly, Quarterly and Annual Reporting, Forecasting and Budgeting cycles
Responsible for consolidating BUs into meaningful Financial Statements and Forecasts (in LucaNet)
Own the preparation and development of the monthly Data Book / Shareholder Presentation
Build and lead the FP&A Function for our Group
Create business insight through ad hoc analysis and presentations
Monitor and highlight Risks and Opportunities to the PNL
Create and drive monthly cost review rhythm ensuring Budget compliance
Drive Reporting automation and Data Warehouse integrity Act as deputy of CFO and Sparing Partner to Executive Mgmt
Manage the Group Reporting and Budgeting Cycles ensuring on-time-in-full submissions for all Bus
Create software architecture of the system that would fulfil system/functional requirements, and achieve the desired business outcome
Lead the architecture of (Tuner Domain) to deliver a scalable, reliable, modular, and high-quality product design, and guide the software development teams
Responsible for the architecture definition and to review a high-level design, consult on the requirement gathering process, and support the overall software delivery
Leading the Tuner architecture and system design for IVI/CDC products
Owning the Tuner end-to-end system architecture including SOC, VIP. DSP, AMP and other peripherals
Leads technical discussions with internal and external customers to provide technical differentiation
Documentation for software architecture, design and use guides
Lead Tuner field reception tuning along with Custome
Guide the team to debug complex Tuner issues in the system including field reception conditions
Guide the team System profiling and analysis of Tuner related issues (end-to-end including peripherals
This role as an OT Systems Integration Specialist is to ensure effective management and of real-time application and data landscapes within the company. A core component of this role is the essential knowledge of Hyper Historian and the migration of Hyper Historian to a new AD account
OT System Management: Understanding and supporting the existing OT landscape of applications, Integrating new data sources into existing application landscapes, Monitoring and accessing 3rd party SQL Databases, Conducting required incident and problem management aligned with ITIL4 principles
SCADA Systems Integration: Implementing technical solutions in collaboration with multi-national teams, Realising interfaces for data connection of decentralized energy production plants, Improvement of data processing through optimization and automation
Support and Customer Engagement: Acting as a main contact for AD Migration project, Providing 3rd level support for existing OT Systems, Supporting knowledge transfer to 1st Level Support teams
This project offers the opportunity to work on a highly innovative solution that integrates with Databricks Unity Catalog, supporting both GraphQL and REST interfaces
Design and develop a scalable .NET-based API for dynamic data access
Build seamless integration with Databricks Unity Catalog
Ensure high performance, security, and maintainability of the API
Collaborate with cross-functional teams to align with business needs
Contribute to the architectural framework of the new data platformss needs
Identify and collate all information required to on-board a new debt facility and review and negotiate the Finance Documents (Facilities Agreement, Intercreditor Agreement, Security Documents, etc. in close coordination with internal and external legal teams
Work in close cooperation with all deal participants including legal counsels, compliance, sponsors, borrowers, lenders and debt advisers
Handle amendments, additional facilities, ancillary facilities and other post-closing activities
Managing secondary debt trades / lender transfers, and ad-hoc request
Managing additional utilisations, roll-overs and prepayment requests
Managing waiver and consents requests and loan amendments and arranging for Lender voting
Monitoring Loan covenants and Margin rachets
Ensuring timely updating of internal systems and processes
Advice on authorisation processes within the Data & Analytics solution, including operation of all internal customer standard processes
Communication with the applicants for a better understanding and recording of the authorisation requirements
Derivation of an individual authorisation procedure for each user according to the customer's internal standard processes
Initiating and tracking the customer's internal standard processes for assigning authorisations and coordinating with the respective application leads in Solution Data & Analytics
Queries to the applicants and ensuring targeted communication
Identifying logical errors and bringing about clarifications
Documentation of challenges in the processes and derivation of process improvement proposals, including preparation and transfer of these to the customer
All necessary information, documents, templates, frameworks and regulations are provided by the customer
Translation of the technical requirements provided in the context of market communication into a technical solution design, taking into account the development standards provided by the customer
Technical definition, documentation and presentation (for release) of data models in the business warehouse in accordance with the technically defined requirements
Implementation of data models for the squad equipment based on the relevant source systems (SAP S/4 Utilities, SAP MaCo-Cloud) incl. creation of technical objects and coding in SAP BW/4 HANA
Coding in SAP BW/4 HANA in ABAP and SQL
The implementation is carried out according to the prioritisation of the product owner based on the planned migration schedule of the SPACE programme
In the event of errors or delays in the preliminary process, the impact on the development roadmap for the Data & Analytics solution should be estimated and displayed
Queries to the requestor including identification of logical errors and implementation of corrective measures
Documentation of developments and handover to the customer
All necessary information, documents, templates, frameworks and regulations are provided by the customer
Perform/Support of internal and external audits (e.g. ISO27001, BSI), support/prepare the relevant stakeholders for audits
Advise in relevant activities to make sure RWE follows legislation in the area of information security management, e.g.. NIS2, KRITIS
Development of standards, procedures and processes with a global reach to support regulatory compliance, e.g.. NIS2, KRITIS
Develop, monitor, and advise on the findings/actions raised from internal and external audits with the relevant stakeholder
Important info: It is a mix of Auditor and ISMS Manager. The candidate should have experience with the German laws that audits entail. However, he does not necessarily have to have taken part in one himself. However, they should have prepared or even set up an ISMS for such an audit
Translate technical requirements from Business Analytics into technical solution designs, aligned with development standards
Define, document, and present data models in Embedded BW based on business requirements
Implement data models for the Financial Reporting Squad using SAP S/4 Utilities
Creation of technical objects and code (Fiori, CDS Views, OData, SQL, ABAP)
Follow product owner prioritization and program migration scheduleAssess and communicate impacts of upstream errors or delays on the Data & Analytics roadmap
Handle queries, identify logical errors, and implement corrections
Ocument developments and ensure proper handover to the customer
Conduct statistical analyses for Global Medical Affairs
The analyses are primarily used for publications, abstracts, presentations and conferences as well as regulatory/pricing submissions
Ensure that the analysis will meet Daiichi Sankyo expectations in term of timeliness and quality
The list of activities is based on the publication and submission plan provided by internal stakeholders: this is a dynamic document and will change as new information emerges
As a key member of the risk management team, you will apply your expertise in a practical, international context
You will act as a vital communication bridge between the central risk management function and a U.S.-based subsidiary, ensuring alignment and effective collaboration across borders
Serve as the primary liaison between enterprise risk management and the U.S. subsidiary, facilitating clear and consistent communication
Provide comprehensive support for the subsidiary’s risk management function, ensuring alignment with group-wide standards
Coordinate and implement supervisory activities related to risk management across departments and regions
Monitor compliance with internal governance frameworks, while considering the specific needs of the U.S. entity
Take ownership of or contribute to risk-related initiatives and projects, including efforts to enhance the maturity and effectiveness of the subsidiary’s risk management practices
Create software architecture of the system that would fulfil system/functional requirements, and achieve the desired business outcome
Lead the architecture of (Tuner Domain) to deliver a scalable, reliable, modular, and high-quality product design, and guide the software development teams
Responsible for the architecture definition and to review a high-level design, consult on the requirement gathering process, and support the overall software delivery
Leading the Tuner architecture and system design for IVI/CDC products
Owning the Tuner end-to-end system architecture including SOC, VIP. DSP, AMP and other peripherals
Leads technical discussions with internal and external customers to provide technical differentiation
Documentation for software architecture, design and use guides
Lead Tuner field reception tuning along with Custome
Guide the team to debug complex Tuner issues in the system including field reception conditions
Guide the team System profiling and analysis of Tuner related issues (end-to-end including peripherals
This role as an OT Systems Integration Specialist is to ensure effective management and of real-time application and data landscapes within the company. A core component of this role is the essential knowledge of Hyper Historian and the migration of Hyper Historian to a new AD account
OT System Management: Understanding and supporting the existing OT landscape of applications, Integrating new data sources into existing application landscapes, Monitoring and accessing 3rd party SQL Databases, Conducting required incident and problem management aligned with ITIL4 principles
SCADA Systems Integration: Implementing technical solutions in collaboration with multi-national teams, Realising interfaces for data connection of decentralized energy production plants, Improvement of data processing through optimization and automation
Support and Customer Engagement: Acting as a main contact for AD Migration project, Providing 3rd level support for existing OT Systems, Supporting knowledge transfer to 1st Level Support teams
This project offers the opportunity to work on a highly innovative solution that integrates with Databricks Unity Catalog, supporting both GraphQL and REST interfaces
Design and develop a scalable .NET-based API for dynamic data access
Build seamless integration with Databricks Unity Catalog
Ensure high performance, security, and maintainability of the API
Collaborate with cross-functional teams to align with business needs
Contribute to the architectural framework of the new data platformss needs
Identify and collate all information required to on-board a new debt facility and review and negotiate the Finance Documents (Facilities Agreement, Intercreditor Agreement, Security Documents, etc. in close coordination with internal and external legal teams
Work in close cooperation with all deal participants including legal counsels, compliance, sponsors, borrowers, lenders and debt advisers
Handle amendments, additional facilities, ancillary facilities and other post-closing activities
Managing secondary debt trades / lender transfers, and ad-hoc request
Managing additional utilisations, roll-overs and prepayment requests
Managing waiver and consents requests and loan amendments and arranging for Lender voting
Monitoring Loan covenants and Margin rachets
Ensuring timely updating of internal systems and processes
Advice on authorisation processes within the Data & Analytics solution, including operation of all internal customer standard processes
Communication with the applicants for a better understanding and recording of the authorisation requirements
Derivation of an individual authorisation procedure for each user according to the customer's internal standard processes
Initiating and tracking the customer's internal standard processes for assigning authorisations and coordinating with the respective application leads in Solution Data & Analytics
Queries to the applicants and ensuring targeted communication
Identifying logical errors and bringing about clarifications
Documentation of challenges in the processes and derivation of process improvement proposals, including preparation and transfer of these to the customer
All necessary information, documents, templates, frameworks and regulations are provided by the customer
Translation of the technical requirements provided in the context of market communication into a technical solution design, taking into account the development standards provided by the customer
Technical definition, documentation and presentation (for release) of data models in the business warehouse in accordance with the technically defined requirements
Implementation of data models for the squad equipment based on the relevant source systems (SAP S/4 Utilities, SAP MaCo-Cloud) incl. creation of technical objects and coding in SAP BW/4 HANA
Coding in SAP BW/4 HANA in ABAP and SQL
The implementation is carried out according to the prioritisation of the product owner based on the planned migration schedule of the SPACE programme
In the event of errors or delays in the preliminary process, the impact on the development roadmap for the Data & Analytics solution should be estimated and displayed
Queries to the requestor including identification of logical errors and implementation of corrective measures
Documentation of developments and handover to the customer
All necessary information, documents, templates, frameworks and regulations are provided by the customer
Perform/Support of internal and external audits (e.g. ISO27001, BSI), support/prepare the relevant stakeholders for audits
Advise in relevant activities to make sure RWE follows legislation in the area of information security management, e.g.. NIS2, KRITIS
Development of standards, procedures and processes with a global reach to support regulatory compliance, e.g.. NIS2, KRITIS
Develop, monitor, and advise on the findings/actions raised from internal and external audits with the relevant stakeholder
Important info: It is a mix of Auditor and ISMS Manager. The candidate should have experience with the German laws that audits entail. However, he does not necessarily have to have taken part in one himself. However, they should have prepared or even set up an ISMS for such an audit
Translate technical requirements from Business Analytics into technical solution designs, aligned with development standards
Define, document, and present data models in Embedded BW based on business requirements
Implement data models for the Financial Reporting Squad using SAP S/4 Utilities
Creation of technical objects and code (Fiori, CDS Views, OData, SQL, ABAP)
Follow product owner prioritization and program migration scheduleAssess and communicate impacts of upstream errors or delays on the Data & Analytics roadmap
Handle queries, identify logical errors, and implement corrections
Ocument developments and ensure proper handover to the customer
Conduct statistical analyses for Global Medical Affairs
The analyses are primarily used for publications, abstracts, presentations and conferences as well as regulatory/pricing submissions
Ensure that the analysis will meet Daiichi Sankyo expectations in term of timeliness and quality
The list of activities is based on the publication and submission plan provided by internal stakeholders: this is a dynamic document and will change as new information emerges
As a key member of the risk management team, you will apply your expertise in a practical, international context
You will act as a vital communication bridge between the central risk management function and a U.S.-based subsidiary, ensuring alignment and effective collaboration across borders
Serve as the primary liaison between enterprise risk management and the U.S. subsidiary, facilitating clear and consistent communication
Provide comprehensive support for the subsidiary’s risk management function, ensuring alignment with group-wide standards
Coordinate and implement supervisory activities related to risk management across departments and regions
Monitor compliance with internal governance frameworks, while considering the specific needs of the U.S. entity
Take ownership of or contribute to risk-related initiatives and projects, including efforts to enhance the maturity and effectiveness of the subsidiary’s risk management practices
Ein Auditor verdient in Deutschland im Durchschnitt etwa 53.700 € brutto im Jahr. Das Einstiegsgehalt liegt bei etwa 45.000 €, während erfahrene Auditoren bis zu 60.500 € jährlich verdienen können.
Ein Auditor verdient in Deutschland im Durchschnitt etwa 53.700 € brutto im Jahr. Das Einstiegsgehalt liegt bei etwa 45.000 €, während erfahrene Auditoren bis zu 60.500 € jährlich verdienen können.
Ein Auditor analysiert unternehmensinterne Prozesse, deckt Optimierungspotenziale auf und stellt sicher, dass betriebliche Vorgaben und Standards eingehalten werden.
Ein Auditor analysiert unternehmensinterne Prozesse, deckt Optimierungspotenziale auf und stellt sicher, dass betriebliche Vorgaben und Standards eingehalten werden.
Ein Auditor benötigt in der Regel ein abgeschlossenes BWL-Studium und spezifische Weiterbildungen, wie z.B. eine Ausbildung nach ISO 19011 für interne Auditoren oder eine zertifizierte Ausbildung für externe Auditoren.
Ein Auditor benötigt in der Regel ein abgeschlossenes BWL-Studium und spezifische Weiterbildungen, wie z.B. eine Ausbildung nach ISO 19011 für interne Auditoren oder eine zertifizierte Ausbildung für externe Auditoren.
Im Audit werden Prozesse und Systeme eines Unternehmens systematisch untersucht und bewertet, um Verbesserungspotenziale zu identifizieren und sicherzustellen, dass alle Abläufe regelkonform sind.
Im Audit werden Prozesse und Systeme eines Unternehmens systematisch untersucht und bewertet, um Verbesserungspotenziale zu identifizieren und sicherzustellen, dass alle Abläufe regelkonform sind.